8. SITURI MARGINALE DIN
MUNTENIA
[p. 136]
8.3. Situri nord-muntene
Intrăm
în alt subcapitol dar rămânem în aceeași zonă de contact dintre câmpie și
Subcarpații de curbură, la nord de Mizil, între cutele primelor dealuri, la Budureasca
[v. harta 2]. Acolo, pe o vale de o
lungime de nici 4 km., Victor Teodorescu a identificat 31 de arheosituri[1],
din care mai mult de jumătate sunt de interes pentru perioada studiată.
Cercetări propriu-zise nu s-au făcut decât în cinci-șase dintre ele, din care
Budureasca 4 se bucură de un semi-raport[2].
Pentru un obișnuit al perioadei, expunerea stratigrafiei de la Budureasca[3]
poate lua respirația: strat La Tène etajat în unele cazuri pe două-trei
orizonturi; nivel de humus cu materiale de tip Cireșanu; stratul
Ipotești-Cândești I, cu două niveluri purtând etichetele I a și I b; stratul
Ipotești-Cândești II, care are de regulă nu mai puțin de 3 niveluri (de la II a la II c). Iată deci o așezare cu nu mai puțin de șase nivele! Să tot
faci tipologie! Doar că sunt publicate, cu totul, 4 vase întregi[4]
iar restul ciobulețe...
Cele
9 bordeie, toate cercetate parțial, au dimensiuni parțiale și adâncimi lipsă,
dar cu parament din bârne încheiate în coadă de rândunică[5],
cu pietrare la colțul de nord, care dacă am înțeles măcar de data aceasta
nu au fost demontate din respect pentru prezervarea siturilor. Ce contează că
nu avem ceramică, fiindcă a rămas printre bolovani? Avem în schimb cuptoare de
redus minereu de fier. Cel cercetat era deja jumătate distrus, așa că a putut
fi cercetat în voie, de unde s-a ajuns la concluzia că jumătatea lipsă era de
tip dacic[6].
Să reținem totuși frecvența foarte mare a acestui tip de amenajare[7]
în nordul Munteniei, pe care l-am putea denumi mini-furnal (are diametre
interne de circa 0,3 m.), adaptat resurselor reduse de minereu.
Ajungând
la analiza ceramicii, trebuie spus că inițiativa Muzeului Prahova, de a
deschide o expoziție permanentă a arheositurilor de la Budureasca, în
primăvara anului 2000, a fost salutară pentru această lucrare. A fost posibilă[8]
astfel adăugarea a nu mai puțin de 14 forme întregi[9],
de la Budureasca 3, 4, 5 și 7 (v. Anexe,
p. 232-234). Dezavantajul de a lucra cu piese din situri diferite este
compensat de împrejurarea că sunt foarte apropiate unele de altele (câteva sute
de metri), unele sunt probabil strict contemporane, iar ansamblul are un aspect
unitar, respectiv cu o predominare netă a ceramicii lucrate cu mâna[10].
Lotul astfel constituit, de 17 vase întregi, are doar câteva ciudățenii,
între care un vas lucrat la roată, un vas mare, de o factură care, prin
[p. 137]
formă, dimensiuni și fabricație, ar putea fi de secol
V sau chiar mai timpuriu, un creuzet, dar și un vas foarte înalt (I/a = 1,58) fără margine, adică fără nici un fel de
analogie; provenind tot de la Budureasca 5, ca și vasul de mari dimensiuni, ar
putea data într-o perioadă care nu face obiectul acestui studiu[11].
Studiul
analogiilor ceramicii de la Budureasca (v. în special Anexe, p. 296-299) conduce la concluzia
că, în ciuda poziției periferice, așezarea de la Budureasca este bine conectată
realităților culturale din Câmpie. Față de alte situri cu poziție periferică,
Budureasca este parte la grupe cu mare răspândire, ca CR 5, 14 A, 22 A,
distribuindu-și echilibrat tendințele între Vest (grupa CR 5 dominantă
Oltenia, 14 A dominantă Dulceanca, 22 A - idem), Sud (3 A și 14 A - Ciurel,
20 A Soldat Ghivan, 22 A și 8 Străulești) și Est (8, respectiv Sărata
Monteoru). Dacă luăm în considerare că două piese nu au margine (sau e foarte mică), ceea ce vom numi, mai jos, aspectul Târgșor, este și el prezent.
Cea mai numeroasă grupă de la Budureasca, din grupa munteană 20 A[12],
este compusă din 5 exemplare și este condusă de cele două exemplare lucrate la
roată (unul la roată lentă, unul la roată rapidă).
Dacă
luăm în considerare diversitatea morfologiilor și buna conectivitate cu toată
Câmpia (situație unică, din câte îmi dau seama), Budureasca seamănă cu un loc
de refugiu, adică exact așa cum arată și relieful. Cine privește harta nu are
cum percepe această realitate, dar este foarte clar pentru cine a călcat acolo.
Intrarea pe vale este în șicană, între două dealuri înalte, astfel încât
valea nici nu se vede, chiar de la
distanță foarte mică, fiind protejate de vedere inclusiv eventualele fumuri de
gospodărie. Valea este strâmtă, râpoasă, practic fără terenuri cultivabile,
decât spre ieșire, și este greu de crezut că cineva nestrâmtorat ar vrea să
trăiască acolo de bună-voie. Oricum, valea pare să fi fost locuită în mai multe
episoade, și doar judecata istorică mai poate da niște sugestii: cu siguranță
unul dintre episoade este în secol V, dar avem foarte puține știri despre
mișcările de trupe în această epocă; în fine, este de presupus că locul a fost
repopulat în momentul instalării slavilor în zona Buzăului. Structura foarte
primitivă a tehnicilor ceramicii nu cred că ar trebui pusă pe seama unei
poziții cronologice foarte târzii (capacitățile în general mari ale
recipientelor se opun ipotezei, v. Anexe,
p. 232 și următoarele), ci tocmai pe izolare. Această ipoteză are sens
numai dacă admitem că, în general,
comunitățile nu-și produceau ceramica lucrată la roată prin abilități proprii,
ci prin serviciile unor meșteri itineranți. Dacă Budureasca este un loc de
refugiu, atunci și vremurile sunt tulburi, iar meșterii nu prea au motive să se
plimbe. Nu? În fine, trebuie spus că, deocamdată, la Budureasca nu se poate respinge nici o ipoteză.
Despre
alte forme decât oala-borcan, raportul publicat în 1993 nu suflă o vorbă, dar
studiul de botez al culturii, din 1964, ilustrează două tipsii de la Budureasca
1 și 3[13],
iar cel din 1971 încă trei fragmente[14].
Situația
siturilor de la Budureasca este foarte greu de judecat și fiindcă, deși știm că
în principiu există mai multe nivele (fie și pe orizontală, prin multitudinea
așezărilor distincte), nu știm nici dacă sunt continue, nici cât sunt de substanțiale. Nu pot accepta teza
locuirii permanente[15]
fiindcă situația nu este atestată nicăieri
în altă parte, nici observațiile autorului asupra densității de locuire
remarcabile, fiindcă relieful accidentat lasă foarte puține opțiuni.
Lucrurile
ar putea rămâne atât de simple, dacă n-ar exista cele câteva complexe
cercetate la Bozieni, la numai circa 1,5 km. vest de grupul de situri
Budureasca, și dacă nu s-ar fi întâmplat să se publice de aici două forme
întregi, una lucrată cu mâna într-o manieră neobișnuit de elaborată și
precisă , iar cealaltă la roată, cu o morfologie comună, romanică și
apropiată celuilalt exemplar[16].
Media acestor piese are analogii automate în acest spectru, respectiv grupa 7
de ceramică romană din Oltenia și grupa
[p. 138]
2 de la Dulceanca 2 (grupă cu 5 piese, compusă
curios exclusiv din piese modelate manual). Cele mai apropiate analogii pe
mediile grupelor regionale CR sunt cu grupa 5 A, care, deloc întâmplător, este
dominată copios de Oltenia, cu 11 piese la Groșani și 4 la Vadu Codrii, dar și
un exemplar de la... Budureasca (grupa 3, exemplar mai puțin elaborat). Este
demn de semnalat că Budureasca și Bozieni sunt singurele așezări din Muntenia
unde au fost identificate forme din această grupă, semnificând o enclavă
olteană. Aceste ultime observații nu fac decât să sublinieze încă o dată
diversitatea neobișnuită a lotului ceramic de la Budureasca, sub aspect
morfologic. Cum au ajuns oltenii în refugiul dintre dealuri este subiect de
roman. Cele două piese de la Bozieni sugerează
(doar), prin caracterul lor elaborat, că tot materialul cunoscut de la
Budureasca are, per ansamblu, un caracter mai arhaic, invitând la o datare mai
compactă. Având în vedere mărimile apreciabile ale mediilor de volum și
dimensiuni, singura soluție pare coborârea plajei cronologice spre debutul
culturii Ipotești-Cândești. Vasele mici nu lipsesc la Budureasca, însă au
destinații speciale destul de evidente: un creuzet și două vase marcate cu
cruci. Excluzând aceste piese, care nu au nici
o legătură cu sistemul de capacități, având evident alte destinații, media
volumelor de la Budureasca crește la peste 4 litri, fapt unic și aproape de
neînțeles.
DETALII - Târgșor
- Șirna
- Băleni
MAI DEPARTE situri din Oltenia
[1] TEODORESCU 1984.
[2] TEODORESCU & 1993 a.
[3] TEODORESCU & 1993 a, p. 365. Raportul se referă la
Budureasca 4, dar expunerea stratigrafică este pentru Budureasca 5. Probabil
este o greșeală de tipar.
[4] Trei exemplare în raportul discutat (TEODORESCU &
1993 a, fig. 11/ 14, 15, 12/b) iar al patrulea într-una dintre sintezele mai
vechi (TEODORESCU 1971, fig. 6/7).
[5] TEODORESCU &
1993 a, p. 374 și următoarele. Autorul raportului (cred că e mai corect
decât autorii) ne povestește de mai multe ori cum e cu coada de rândunică,
dar eu n-am priceput nimic (noroc că nu am de făcut o lucrare de profil...).
Personal nu am înțeles cum ar putea să încapă, într-un lăcaș rotund de 20-25
cm. și bârnele de susținere și coada respectivă, sau dacă bârnele orizontale
se încheie și la mijlocul peretelui (ca în planul B.15 de la p. 376). Dacă ar
fi să fac personal așa ceva (deși evident nu mă pricep) aș încheia bârnele pe
exteriorul stâlpilor de sprijin, fiindcă nu cred că aș reuși pe interior, dar
atunci nu s-ar mai vedea în săpătură...
[6] TEODORESCU & 1993 a, p. 372.
[7] Vezi și infra, Șirna.
[8] Mulțumesc colegului Bogdan Ciupercă pentru ajutorul
acordat.
[9] Curios este că recipientele publicate în 1993 nu există
în expoziție, în timp ce sunt expuse vase nepublicate (marea majoritate;
excepție fac exemplarele prezentate fotografic în TEODORESCU 1971, p. 130, fig.
6/1, 2, 8, plus fragmentul de la fig. 6/5.)
[10] Statistica oalelor întregite este totdeauna în
dezavantajul ceramicii modelate cu roata, raportul real însemnând întotdeauna o
diferență mai mică, ceramica lucrată la roată fiind desigur mai casantă și
spărgându-se în mai multe cioburi. Am citit de mai multe ori raportul,
respectiv stufoasele comentarii despre ceramică (TEODORESCU & 1993 a, p.
381-82) însă nu am găsit nici măcar un indiciu vag asupra raportului real între
cele două tehnici fundamentale. În TEODORESCU
1971, fig. 6/5, apare un fragment superior (incomplet) lucrat la roată
rapidă, decorat cu așa-numitul decor involuntar, dar și un exemplar întreg
(6/7) lucrat în aceeași tehnică, aparent nedecorat (deși situația este rară).
[11] Capitolul 14 (morfologie numerică) revine la acest obiect, relevând
analogii în mediul Kolocin (Niprul mijlociu).
[12] Ilustrația nefiind publicată, nu îmi permit să fac
trimitere la imagine. Indicând însă numele grupelor regionale din Câmpia
Română, se pot consulta imaginile pieselor din celelalte situri, din aceeași
grupă.
[13] TEODORESCU 1964, fig. 3/7, 8.
[14] TEODORESCU 1971, fig. 4/9-11, toate de la Budureasca 3.
[15] TEODORESCU & 1993 a, p. 383.
[16] TEODORESCU 1964,
fig. 3/5, 6; pentru prima v. vol. III, pl. LXXIII/148.